Strategisk skjæresamarbeid mellom Prima og Grilstad

I forrige uke ble det kjent at Grilstad og Nortura har forlenget samarbeidet rundt slakting i Midt-Norge. Vi er opptatt av å tenke langsiktig, og bidra til et godt grunnlag for videre drift av de 2 slakteriene på Steinkjer og Malvik. I vår langsiktige plan har vi i tillegg inngått en ny langsiktig samarbeidsavtale med Prima Brands rundt skjæring av gris.

Publisert av Erik Bentzen

stale-og-rene
Så nå er det avklart at Grilstad skal samarbeide med kjøtt konsernet Prima Brands rundt skjæring av gris. Oppstarten av den nye avtalen vil være fra slutten av mars. Med dette samarbeidet vil samarbeids aktørene få et års volum på 250.000 stk. gris, som vil utgjøre 21.000 tonn med svineslakt, og blir med det en av Norges største skjære avdelinger for gris. 

I tillegg til råvarer som Grilstad har gjennom eget slakteri selskap (MNS) og egne skjære avdelinger, har Prima i mange år vært den største eksterne råvareleverandøren inn til Grilstad sine fabrikker. Nå legger partene opp til et strategisk og langsiktig samarbeid, hvor oppstart er skjæring av råvarer av gris, men hvor parten har en intensjon om å utrede og vurdere ytterligere muligheter som kan være til fordel for verdikjeden fra bås til bord. Herunder se på felles logistikkløsninger, med fokus på styrket bærekraft og konkurransekraft.

-Vi har hatt et langt og godt samarbeid med Grilstad gjennom mange år. Med denne utvidelsen av samarbeidet sikrer vi god og effektiv utnyttelse av vårt anlegg på Kvia. Vi er begge aktører som ønsker maksimal utnyttelse av gode råvarer fra den norske bonden, og vi er begge opptatt av produksjoner med fokus på bærekraft og kvalitetsoppleverlser for forbrukeren, hvilket vi nå sikrer i enda større grad, sier konsernsjef i Prima Brands Renè Nielsen.

-Vi har jobbet tett med Prima i mange år, og de har vært en stor og solid råvareleverandør til oss. Vi treffer en samarbeidspartner i Prima, som har samme verdisett og kvalitets tankegang som oss. Dette er svært viktig for Grilstad. Vi ønsker også å se om det er andre områder vi sammen med Prima kan utvikle videre inn i fremtiden, sier visekonsernsjef i Grilstad, Ståle Gausen. - Også i denne avtalen har vi fokus på langsiktighet og sikring av norske råvarer, uttaler Gausen.

Fakta om Prima:
Prima Brands har utviklet seg fra en liten skjærebedrift til en regional matvareaktør med tett samarbeid med regionale bønder og en omfattende nasjonal distribusjon. Med fem produksjonsenheter lokalisert i Rogaland, har Prima Brands spesialisert seg på å tilby norske forbrukere et sortiment av kjøttvarer av stabilt høy kvalitet. Selskapet forvalter lokalt forankrede merkevarer og konsepter som A. Idsøe, Toma, Prima Jæren, Jæren Smak, Norsk Angus og Matfylket. Med en omsetning på 2 milliarder kroner og 240 årsverk, er Prima Brands en betydelig aktør i den norske matvareindustrien. For mer informasjon se www.primabrands.no.
logo Norsk slakt
Midt-Norge Slakteri AS
Kirkegata 70, 7600 LEVANGER
Telefon: 74 08 37 00
E-post: postmottak@norsk-slakt.no
Org.nummer: 968 932 683
nødslakt